zondag 18 maart 2012

Plast jij? Of Plastic ?

Plastic, de leken naam voor diverse kunststoffen zal ik het maar even noemen.

Waarom hier iets over plastic? Wel, de 3d extrusie printers extruderen.... plastic ! Vandaar.

Mijn Orca is geschikt voor 2 van de meest gebruikte kunststoffen, zijnde PLA en ABS. Elk met hun speciale eigenschappen. Ik moet dus beslissen waarmee ik ga werken en waarom dan wel.

PLA staat voor Poly Lactic Acid, een melkzuur waarvan kunststof wordt gemaakt. Een bio kunststof dus dat heeft wel wat 'groene' voordelen.

Molecuul PLA en afbreekbaarheid


ABS staat voor Acrylonitril Butadieen Styreen., dus dan weet je het wel, dat maken ze van olie. Olie was vroeger wel 'groen', maar tegenwoordig niet meer zo erg.
ABS molecuul structuur.


Het ligt dus voor de hand om op de groene toer te gaan.

Mijn eerste zoektocht leverde wat verschillende eigenschappen op en een relevante vraag in het reprap forum gaf nog meer informatie. Ik bleef wel gesterkt in mijn streven om 'groen', dus met PLA te beginnen.

Even kort door de bocht:  ABS moet je heter extruderen dan PLA. ABS mag in de vaatwasser, PLA niet. PLA mag je uit eten en drinken, ABS misschien beter van niet echt.......  Maar al met al: Ik ga voor PLA!

Helaas is het op!

Meen je dat nou ?  Nee niet echt, maar het is gewoon niet te koop. Zo'n beetje elke webshop in de buurt heeft PLA voor 3d getagged als 'out-of-stock' en daar schiet je niks mee op natuurlijk. En als je het vanuit een ver land laat komen, dan komen er flinke transportkosten bij en als je pech hebt ook nog een opslag van de douane.

Gelukkig moet ik nog al eens op reis voor de baas :-)
Dus vorige week kwam ik terug uit Californië met 2 rol ABS en één rol PLA in mijn koffer. Dan kan ik in ieder geval beginnen als ik mijn Orca heb :-)






Geen opmerkingen:

Een reactie posten