dinsdag 13 maart 2012

3d Printen? Uhh.... Wat is dat dan?

Die reactie krijg ik nu regelmatig, als ik ergens laat vallen dat ik zit te wachten op mijn 1e (dat belooft wat voor de toekomst :-) 3d printer.

En vervolgens wordt iedereen vreselijk enthousiast en komt met ideeën. Een collega van mij, die zelf net als ik ook houdt van niet rendabele hobbies en die zich momenteel uitleeft in Arduino technologie, die begon al spontaan ontwerpen op te sturen die ik voor hem kan gaan printen. Dat schept weer een buitenzakelijke band met collega's. altijd goed!

Helaas is mijn printer nog niet gearriveerd.

Dan nog even het antwoord op de vraag: 3d printen is het uit basismateriaal fabriceren van objecten met behulp van een apparaat dat het basismateriaal vervormt tot het gewenste object.

In mijn geval richt ik mij op 3d extrusie, een techniek waarbij kunststof filament wordt gesmolten en tijdens het weer uitharden in een bepaalde vorm wordt gedrapeerd door een ingeniues stelsel van motoren, stangen, persen, lagers, koelers en software.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten